Hitta snabbt
Dagens och framtidens butik omfattar både fysisk och digital handel som samverkar. En butiksledare behöver förstå e-handelns roll som ett komplement till den fysiska handeln.
I utbildningen lär du dig om digital affärsutveckling för att kunna ansvara för försäljning, drift och butikens resultat. Du utvecklas mot att bli en bra ledare och en duktig säljare med kunden i fokus. Du lär dig att knyta ihop den fysiska och digitala kundresan.
Efter utbildningen har du en strategisk och operativ kompetens att utveckla och förbättra den digitala butiksupplevelsen ur ett kundperspektiv.
Du kan jobba som:
- Digital butiksledare
- Butiksledare
- Affärsutvecklare inom handel
Distans
Utbildningen ges på distans genom föreläsningar och handledning, eget arbete och/eller grupparbete. Föreläsningar, övningar, tentor och kursmaterial görs tillgängliga via lärplattformen Google Classroom.
LIA - Lärande i arbete
En stor och viktig del av utbildningstiden är lärande i arbete (LIA) på en arbetsplats. Här har du möjlighet att pröva dina kunskaper i arbetslivet. De företagskontakter du knyter under din LIA-period ger ökade chanser till jobb direkt efter utbildningen.
Kursinnehåll
I kursen introduceras den studerande i handelns uppbyggnad, organisering, utveckling och betydelse för ett hållbart samhälle. Kursen ger inblick i handelns digitala utveckling - både i den fysiska butiken och inom e-handel. Begreppen Omnikanal och Unified Commerce är viktiga delar i kursen.
Kursen syfte är att utveckla den studerandes kunskaper och färdigheter i digital marknadsföring för att kunna kommunicera företagets varumärke och budskap på rätt sätt och i rätt kanaler. Den studerande lär sig att arbeta strategiskt med marknadsföring i sociala medier för att öka företagets digitala närvaro.
Kursens syfte är att den studerande utvecklar kunskaper och färdigheter i digital butiksutveckling och vad det innebär att vara en datadriven butik. I kursen ligger fokus på att skapa en gemensam kundupplevelse i alla säljkanaler. Det handlar om att samordna sortiment, prisbild och budskap. I kursen tas grunderna upp inom Visual Merchandising (VM) och digitala tekniker/tjänster i butik.
Kursens syfte är att utveckla den studerandes kunskaper och färdigheter i strategiskt och operativt säljarbete inom sales management. Kursen tar upp säljarens roll och vad som ingår i säljledning. Vidare tar kursen upp hur försäljningsmål förhåller sig till företagets övergripande marknadsmål. En gångomgång görs av olika säljstödsystem som till exempel Point-of-Sales (POS), Customer relationship management (CRM), Enterprise Resource Planning (ERP) för analys av kund- och marknadsdata.
Kursens syfte är att den studerande utvecklar kunskaper och färdigheter i säljteknik med fokus på personlig försäljning i digitala och datadrivna butiksmiljöer. I kursen tas olika säljmetoder och strategier upp och hur det tillämpas i säljsamtal i digitala butiksmiljöer med olika säljstödsystem och digitala tekniker/tjänster i butik. Den studerande lär sig driva kvalificerat säljarbete mot uppsatta mål
Kursens syfte är att utveckla den studerandes kunskaper och färdigheter i grundläggande ekonomistyrning och affärsjuridik som är relevant inom handel och butiksledning. I kursen studeras lönsamhet, nyckeltal, budget, affärsnytta, prissättning och samband mellan ekonomiska begrepp. I kursen studeras också det juridiska regelverk som en butiksledare behöver kunna inom arbetsrätt, köp- och konsumenträtt, GDPR, avtalsrätt och arbetsmiljö för att lösa juridiska problemställningar.
Kursens syfte är att utveckla den studerandes kunskaper och färdigheter i förändringsledning för att leda och driva en butik med digitalt koncept. Kursen tar upp metoder och begrepp kring organisation och ledarskap och hur man tar tillvara egna och andras resurser. Kursen ger en inblick i vikten av kommunikation, samverkan och motivationsskapande faktorer inom en verksamhet.
Kursens syfte och mål är att den studerande ska följa den dagliga verksamheten och med hjälp av handledning utföra arbetsuppgifter som ligger inom verksamhetens ramar. Den studerande ska ges möjlighet att tillämpa de teoretiska kurserna i praktiken och ges träning i yrkesrollen.
Kursens syfte och mål är att den studerande ska tillämpa förvärvade kunskaper och självständigt kunna planera, analysera och genomföra ett digitalt projekt inom Store Management. I examensarbetet ska den studerande ge förslag på lösningar på en egen problemformulering eller ett uppdrag från arbetslivet. Examensarbetet ska presenteras både muntligt och skriftligt och försvaras vid en opposition.